I dag har de fleste større virksomheder en HR-afdeling i hvert fald på organisationdiagrammet. Næste skridt er nu at sørge for, at HR-afdelingen bliver brug til mere end blot servicering af lønstatistikker og anbefalinger om gode kurser.
Har I fået integrerer den guldgrube af viden, som en HR afdelingen faktisk er og indset, at en god integreret HR afdeling kan have en stressreducerende effekt på hele organisationen?
I dette indlæg beskrives nogle af de stressreducerende fordele, som en velintegreret HR afdeling kan have på jeres virksomhed.
HR medarbejdere som bindeled
”Det er en anerkendt stressreducerende faktor, at medarbejderne føler sig som en del af noget større og høre til. Naturligvis kræver det, at der bliver lyttet og handlet fra ledelsens side, ellers mister medarbejderne tilliden til ledelsen og stressniveauet stiger lynhurtigt.”
HR-afdelingen kan fungere som et naturligt bindeled mellem de ansatte og virksomheden. En afdeling, der vurderer og påvirke trivslen i hele virksomheden, helt ned til på afdelingsniveau. Gennem målinger og dialog har HR afdelingen mulighed for at skabe et talerør for jeres medarbejderne til ledelsen. Afholdelse af forskellige aktiviteter på tværs af organisationen vil helt automatisk skabe et kendskab og skabe bånd på tværs af afdelingerne samt lette samarbejdet på tværs. Med disse tiltag vil HR afdelingen kunne måle, vurderer og påvirke trivsel i jeres virksomhed.
HR medarbejdere som vejledere
”Trygge medarbejdere, der ved, hvor de kan hente hjælp, har et bevist lavere stressniveau.”
HR afdelingen kan fungere som et neutrale sted, hvor I som medarbejdere eller ledere kan hente vejledning omkring håndtering af en situation eller ens rettigheder. Det kan være juridisk vejledning, karrierer rådgivning eller decideret konfliktmægling, hvor HR kan hjælpe de involverede parter i mål på den for alle parter bedste måde.
HR medarbejdere som vidensformidler
”Det er ligeledes bevist, at medarbejdere, der føler sig set, hørt og vejledt, har en højere modstand mod de stressbelastninger, som der måtte komme.”
HR afdelingen er de nærmeste til at rådgive, vejlede og informere om, hvordan jeres virksomhed kan håndtere en tænkt situation. De kender virksomhedens kultur og har som oftest stor indsigt i enkeltstående problematikker. Med den indsigt i rygsækken har HR-medarbejdere gode muligheder for at vejlede og rådgive, for dermed at sørge for at mindske konsekvenserne omkring en given problemstilling.
HR medarbejder skal bruges til at forebygge stress
”En grundlæggende viden om stress er med til at styrke den enkeltes modstandsdygtighed overfor stress samt øge sandsynligheden for, at den pågældende handler hensigtsmæssigt, når en kollage rammes.”
Det er så vigtigt, at vi alle begynder at indse, at stress kan ramme alle virksomheder og på alle niveauer, men endnu vigtigere at indse, at stress kan og bør forebygges med viden.
Hvis jeres ledere såvel som medarbejdere bliver klædt på til at forstå begrebet stress, vil i spare en masse både menneskelige og økonomiske ressourcer. Det er nemlig ikke kun den enkelte medarbejder, der rammes af stress, det er hele afdelingen. I bør indse, at det ikke er afgørende, om stressen er af privat eller arbejdsmæssig karakter, fordi konsekvenserne er de samme for virksomheden. En for stor ubehandlet stressbelastning ender altid med et kollaps, der koster dyrt på bundlinjen, og dette kunne for det meste være undgået med den rigtige viden og handling i tide.
Det nemmeste ville være, hvis vi kunne klæde alle på og give dem nok træning til at håndterer ethvert møde med stress, men heldigvis er behovet ikke så stort endnu. Det ville være for stor en indsats, med for lille et udbytte for største delen af os mennesker. Derfor er vi nødt til at finde en mere økonomisk holdbar løsning.
Vi kan derimod sørge for, at alle jeres medarbejdere kender de grundlæggende stressreaktioner. At de ved, at når en person ændre adfærd på den ene eller den anden måde, så skal de være opmærksomme på den pågældende medarbejders trivsel. Er i i tvivl, så skal i altid søge rådgivning af en stresssagkyndig.
Med en veluddannet HR afdeling har I mulighed for at give den enkelte leder og medarbejder et lettilgængeligt sted, hvor de kan få den vejledning og viden, der er brug for.
Både når det gælder om bedst muligt at forebygge negativ stress og når det drejer sig om, hvordan I skal håndtere en medarbejder, der rammes af et stresskollaps, kan i med fordel samle den viden hos HR.
Klædt på med viden og værktøjer til stresshåndtering
”En medarbejder, der er klædt på til at udføre sit arbejde opnår en større trivsel samt er med til at øge trivslen på arbejdspladsen.”
Sørg for at klæde jeres HR medarbejdere rigtig på. Det ikke afgørende, at alle HR medarbejdere har en dybdegående viden om stress, men at I har en eller flere medarbejder med stress som speciale.
Taler vi om stresshåndtering, bør denne medarbejder være i stand til at rådgive, vejlede og afhjælpe stress i virksomheden. Det kan være de enkelte medarbejdere, leder eller kollegaer, der har brug for vejledning til at håndterer den pågældende situation.
Det er ikke HR afdelingens opgave at beslutte, om en medarbejder skal sygemeldes eller ej. Det er en lægefaglig vurdering. Men HR medarbejdere skal kende til symptomerne på alvorlig stress og de skal vide, hvordan man tackler pressede mennesker. De skal vide, hvornår der stadig kan sættes ind forebyggende, og hvornår det er på høje tid, at sende en stressramt medarbejder videre til en ekstern stressrådgiver.
Vores stressrådgiver-uddannelsen gør HR-medarbejderen i stand til at:
· Rådgive ledere om håndtering samtaler med pressede medarbejdere
· Rådgive stressramte medarbejdere på alle niveauer
· Udarbejde handleplaner i samarbejde med de berørte medarbejdere / ledere
· Være igangsætter i forhold til at etablere et stressberedskab i virksomheden
· Udarbejde en stresshåndbog og bistå med at implementere en stresspolitik
LÆS MERE OM STRESSRÅDGIVER-UDDANNELSEN HER: https://www.beati.dk/stressraadgiver-uddannelse/